Siyakwemukela (Welkom) - Reisverslag uit Illovo, Zuid-Afrika van Anke Claessens - WaarBenJij.nu Siyakwemukela (Welkom) - Reisverslag uit Illovo, Zuid-Afrika van Anke Claessens - WaarBenJij.nu

Siyakwemukela (Welkom)

Door: Anke Claessens

Blijf op de hoogte en volg Anke

09 Juni 2015 | Zuid-Afrika, Illovo

De tweede week is alweer voorbij.. Elke ochtend ga ik om 7:00 uur naar mijn huisje om de 3 jongens te verzorgen: douchen, tanden poetsen, aankleden en vervolgens als er nog tijd is spelen. Een van de meiden is dan al naar school en de ander is nog thuis, alleen kan zij alles zelfstandig en met spelen speelt ze gezellig mee. Om 8:00 uur moeten de kids op school zijn en ik zorg dat ze op tijd zijn.

Grade R
Ik heb vandaag de hele dag doorgebracht bij Grade R. Het dagprogramma is:
8:00 Binnenkomst
8:00-8:30 bidden, goedemorgen liedje, tijd voor verjaardagen
8:30- 9:30 dagelijkse activiteiten zoals wat voor dag het vandaag is: is het mooi weer, slecht weer. Welke datum is het vandaag. En daarna letters van het alfabet oefenen en werkjes.
9:30-10:00 vrij spelen
10:00-10:30 thee tijd
10:30-11:30 buiten spelen, vrij spelen
12:00-12:30 lunch
12:30-13:00 boek voorlezen
13:00-13:30 de kinderen die op de MOP wonen gaan naar hun huis en de kinderen van de community mogen nog spelen tot 13:30 en dan gaan ze naar de bus.

De kinderen oefen dagelijks de letters A en B, cijfers opnoemen van 1 t/m 50, de maanden van de jaar en de vier seizoenen. Je kunt Grade R vergelijken met groep 1 van de basisschool alleen zijn ze bij ons 4 jaar en hier zijn ze 5 of 6 jaar. Ik merk dat de kinderen nog moeite hebben met de letters te schrijven, ik probeer het ze dan uit te leggen in stappen. Na de theetijd mogen de kids buiten spelen, ze hebben achter het gebouw een groot speelveld waar de kids van day care spelen en Grade R.
Ik heb al verschillende activiteiten gedaan met de kinderen touwspringen, geschminkt, kleuren (zwart papier en dan kras je met een stokje en komen er kleuren tevoorschijn), tikkertje, hinkelen en balspellen.
Ik heb ook in kleine groepjes met de kinderen geteld en getallen geoefend want sommige van de klas hebben hier nog erg moeite mee en dan voornamelijk het tellen van de vingers. En dit hebben ze nodig willen ze sommen gaan leren. Ik vind dat de kids het goed doen, ook de kids die niet zo goed engels kunnen. Ik merk wel dat de kinderen van de community niet of bijna geen engels kunnen en dat maakt het voor mij soms wel wat lastiger als ik de kinderen iets duidelijk wil maken. Wat dan heel leuk is om te zien dat de kinderen van de MOP mij dan helpen om het tegen de kinderen in het Zulu te zeggen en met handen en voeten kom je er ook wel ;)
We hebben de afpsraak als ze niet luisteren na twee waarschuwingen dat ze in de 'naughty corner' gaan zitten. Ik merk als de kinderen de consequentie kennen dat dit wel helpt. Soms is het nodig om de kids wat te remmen want anders luisteren ze helemaal niet meer naar de leraren en ik ben van mening dat je daar maar beter meteen van jongs af aan mee kunt beginnen.

St. Augistine
Elke avond ga ik om 17:00 uur naar mijn huisje Augistine, als ik daarvoor tijd heb ga ik met alle kinderen die buiten zijn spelletjes spelen. Ik heb voorgesteld om eerder te eten, zodat de kinderen allemaal gezamenlijk kunnen eten. De kinderen vonden dit goed en de oudste twee gaven aan dat ze het fijn vinden om samen te eten, want voorheen aten ze allemaal apart. Na het eten doe ik altijd de drie jongens helpen met de verzorging. We spelen dan nog even en voor het slapen gaan lees ik nog een boekje voor. Daarna heb ik tijd voor de meiden om te helpen met eventueel huiswerk en een spelletje.

Sponsering van ABN AMRO
Ik heb lepels van ABN Amro gekregen om ze hier in Zuid Afrika te geven. Ik heb de lepels geven aan de lady’s van de keuken, hun hebben de lepels aan de kinderen gegeven tijdens de lunch. Ze waren er erg blij mee want hebben niet veel lepels. Ze hebben wel wegwerplepels die ze elke keer hergebruiken. Ook heb ik de pennen van ABN Amro aan verschillende klassen uitgedeeld, ze waren erg blij met blauwe pennen, want ook deze bleken ze niet veel te hebben. Je ziet ze dan ook vaak schrijven met een potlood.

Bakkerij
Ik heb woensdag bij de bakkerij meegeholpen. Erg leuk om te zien dat de huismoeder samen met de kinderen uit de klassen samen bakken om brood te maken. Het rolleert, de ene dag in de week helpt Grade 4 mee en de andere dag weer Grade 5. Bij de huismoeders wisselen ze 1 keer in de drie maanden. Het brood eet Mother of Peace zelf, maar het lang niet altijd genoeg om het te verkopen.

Social care worker
Ik heb vandaag gekletst met de social care worker om informatie te krijgen wat ze allemaal doen. Ik vroeg ook of ik een keer mee mag kijken wat ze doen, maar ivm pricacy redenen mag dat niet.
Ze krijgen van de regering en child protection een telefoontje of er een weeskind geplaatst kan worden. De social care worker kijkt dan of er plek is. De kinderen komen vaak uit crisissituaties waarbij ze met rechtelijke machtiging uit huis worden plaats en er is dan geen andere plek voor ze en dan gaan ze naar een weeshuis. Het kan natuurlijk ook zijn dat de kinderen ergens zijn gevonden bijvoorbeeld langs de weg. De social care workers moeten dan allemaal formulieren invullen en per kind word er een korte beschrijving gegeven, waar het kind goed in is en minder goed. Na aanleiding daarvan worden er doelen opgesteld. De social care worker heeft met elk kind gesprekken wat zij of hij nodig heeft. Dit kan creatieve therapie zijn maar je kunt ook denken aan gesprekken met het kind. Het kind moet gemotiveerd zijn anders werkt het voor de social care worker en het kind niet om de doelen te behalen. Dit moet allemaal op papier staan om het officieel te maken voor de regering. Ook als er bezoek komt voor het kind moet dit aangetoond kunnen worden en word er van te voren besproken of het wenselijk is als diegene komt. De social care worker helpt ook na het studeren de kinderen naar een baan, want ze moeten ook toekomstgericht kijken en de kinderen hierop voorbereiden want na hun 21ste mogen de kinderen niet meer bij de MOP blijven.
Er komt heel wat werk bij kijken want het zijn namelijk 74 kinderen op de MOP en maar twee social care workers.. Ze doen erg hun best en zijn er voor de kids!

Medicijnen
Er komen een hoop aantal medicijnen binnen bij MOP. De social care worker zoekt deze uit en zoekt ze uit voor een week. De medicijnen komen in zakken binnen en er zijn verschillende medicijnen die dezelfde dosis hebben maar er anders uitzien. Dit moet zorgvuldig gedaan worden en daarom doet een persoon dit. De huismoeders halen voor hun kinderen de medicatie op en moeten dit dan aftekenen.

Zulu les
Elke week probeer ik zulu les te krijgen en het gaat stukje bij stukje beter. Een jongen van 19 jaar geeft mij Zulu les, hij is aan zijn rechterkant lichamelijk gehandicapt, maar kan vrijwel alles. Ik vermoed dat hij lang vertroeteld is geweest aangezien hij best snel moe is van bijvoorbeeld afwassen. Maargoed het is natuurlijk wel zo dat de meeste Afrikanen niet hard werken en alles op hun gemak doen. De coördinator zit er wel bij en doet vaak het voornaamste.
De basiswoorden van Zulu zal ik hieronder even uitleggen. Ja je begrijpt het goed, ik geef jullie ook even een snelcursus Zulu ;)

Nederlands - IsiZulu
Welkom = Siyakwemukela
Hallo = Sawubona (voor 1 pers)
Hallo = Sanibonani (meer dan 1 pers)
Hoe gaat het? = Unjani ( voor 1 pers)
Hoe gaat het? = Nijani (meer dan 1 pers)
Met mij gaat het goed = Ngiyaphila
Doei (als ik wegga) = Usale kahle (1 pers)
Nisale kahle (meer pers)
Doei (Als de ander weg gaat) = Uhambe kahle (1 pers)
Nihambe kahle (meer pers)
Wow/ uitdrukking = Hhayibo
Dankjewel = Ngiyabonga

Donderdag 4 juni t/m zaterdag 6 juni
Drakensberg & Lesotho
Vanmorgen eerst bij mijn huisje geholpen . De tweeling kwamen terug met twee linkse schoenen en de andere paar schijnen ook verdwenen te zijn. Haha hoe doen ze dat toch..
Vanmorgen ben ik opgehaald om naar Drakensberg te gaan. Na 3,5 uur kwamen we aan in de backpackers lodge van Sani. Toen we aankwamen was het rond 13:00 uur, we hebben nog geluncht in het restaurantje daar en vervolgens zijn we gaan hiken met zijn vieren (Imke, twee vrienden van Wilma en ik) Zonder map zijn we gegaan en het was best makkelijk te doen. Wat een andere omgeving als je vanuit Durban komt, heel veel bergen als je om je heen kijkt, veel landschap, een super mooi gezicht!

De volgende dag gingen we de Sani pass tour doen, op naar de bergen & Lesotho.
Maar eerst hadden Imke en ik een heel avontuur om een warme douche te vinden, eindelijk bij de kant van het kamperen hadden we een iets 'warmere' douche gevonden. Eenmaal klaar en gingen we op pad met een auto van 4x4, die had je ook wel nodig om de bergen op en af te komen.
We are so lucky met het weer, een strakke blauwe lucht en we konden erg ver kijken vanaf de bergen. De gids vertelde dat het gisteren had gesneeuwd, dus de andere touristen konden niets zien en bleven in de auto zitten omdat het zo koud was. Het was evengoed koud bij ons, hoe hoger we de bergen in gingen hoe kouder het werd, gelukkig was daar ook de zon.
Lesotho is de enige onafhankelijke staat ter wereld die volledig boven de 1000 m ligt. Zuid afrika is dan wel de 'broer' van Lesotho maar om daar binnen te komen moet je eerst over de Afrikaanse grens en daarna over de grens van Lesotho, hier zit 5 km tussen.
Het viel meteen op dat in Lesotho de asfalt goed is, je rijd er soepel. Niet zoals in de bergen van Drakensberg naar Lesotho op een onverharde weg tussen de losse stenen, erg stijl en gaten in de weg (heeft ook zeker wat!) De chinezen helpen Lesotho met de wegen vandaar dat ze ook goed zijn, want Chinezen hebben veel kennis en willen vriendjes zijn met veel landen.
We zijn ongeveer 3000 meter op de berg geweest, it was freezing. Het was een erg mooi en cool om ijs en een beetje sneeuw te zien op de bergen en dat in Zuid Afrika! We hebben daar lunch gehad, ik zou me geen betere plek kunnen bedenken om te lunchen. Daarna zijn we naar een dorpje geweest, dan zie je hoe mensen in Lesotho leven, ze houden zich vast aan rituelen en zijn bijgelovig. Een erg aardige vrouw liet ons haar hutje zien en vertelde over haar leven in Lesotho. We hebben zelfgemaakte brood en bier mogen proeven en het was echt lekker! Ze hebben geen supermarkt in de buurt dus ze zijn afhankelijk met wat ze daar hebben en zelf maken. Ze hebben bijvoorbeeld geiten waar ze melk van krijgen. Wat ik best schokkend vond is dat haar kinderen op school zijn en ze haar kinderen alleen in de schoolvakantie ziet omdat het anders te ver is en het niet te betalen is elke keer met de taxi. Ze blijven daar bij familie of kennissen.
De gids vertelde over de culturen van Lesotho en hoe het daar aantoe gaat, ook hoe je leven er als schapenherder uitziet. Het is niet bepaald rozengeur en manenschijn. Maar het valt me op dat de inwoners redelijk happy lijken te zijn met wat ze hebben.
De gids heeft ook leuke weetjes. Dit weetje is vooral leuk voor de nederlandes zoals hij dat dan zei haha. Er was een route tussen de bergen om drugs van Lesotho naar Drakensberg te smokkelen, het was overgens geen makkelijke route. Natuurlijk denkt iedereen als het over drugs gaat aan Nederland.

Als laatste zijn we naar de highest pub in Africa geweest! Natuurlijk heb ik een wijntje gedronken, ook al had ik het koud. Het hield me niet tegen om buiten te zitten en van het mooie uitzicht te genieten.We hadden echt een amazing day!!
Om de weekend nog completer te maken gingen Imke en ik zaterdagmorgen paardrijden in de bergen. Het was zo vet! We gingen door het water en stijl een berg op; het was echt een goede ervaring om mee te maken! De gids vroeg niet eens of we konden paardrijden, zelf zat hij er ook bij als een zoutzak dus denk dat het niet echt uit maakt zolang je het maar leuk hebt. En dat was het zeker!
De zaterdagmiddag na het paardrijden gingen we terug naar Durban en daar was ik wel blij mee, omdat het water reservaat bevroren was. Het had vanacht gevoreren. Dus de wc konderen we niet doorspoelen, er was niet veel water. Ik waardeerde mijn douche bij de MOP dan ook erg en ben meteen onder de douche gesprongen.
Nadat ik thuis was van deze trip kon ik het niet laten om met de kids te spelen, we hebben onder andere ballonen trappertje gedaan. De kinderen waren door het dolle heen, zo leuk vonden ze het :)

En als je denkt dat ik zondag de dag had om uit te rusten heb je het mis. Ik wil zoveel uit Zuid Afrika halen als ik kan en ik had van de Victoria street markets gehoord. Dus ben daar heen geweest met Deon en Joyce. Deon en Joyce gaan mee voor veiligheids redenen. Durban is een grote stad met veel criminaliteit, of het nu in de avond of overdag is het maakt niets uit. Je kunt net zo goed overdag bestolen worden als in de avond. En ik was blij dat ik Deon en Joyve bij me had, want op het moment dat ik foto's maakte met mijn camera zag ik sommige mensen kijken en ik voelde mij er niet bepaald happy bij. In de victoria markets heb je ook een slagerij, hier zie je echt vanalles! Je kijkt je ogen uit, ik wist niet wat ik zag: hoofden van een geit waar nog huid en bloed op zat tot resten van dieren..Ik bespaar jullie de details en de foto's..
Joyce vertelde me dat Afrika beetje bij beetje veranderd, nu is het zo dat het voor donkere mensen makkelijker is om een baan te vinden dan voor blanke mensen. Ze willen dat er niet gediscrimineerd word en dat ook donkere mensen van de bevolking een kans maken! Nu is het zelfs zo dat je als blanke niet van je baan verzekerd bent, want komt er een donkere man/ vrouw en hij/zij heeft niet zoveel werkervaring kun je er nog uitvliegen. Ik had dit eigelijk niet verwacht..
Ik denk dat het wel goed is dat ze deze verandering doen zodat er minder gediscrimineerd word maar ook bij deze (nieuwe) maatregeling zitten consequenties.
Ik zag mensen gewoon midden op de dag op straat liggen, op bankjes maar soms ook gewoon op de stoep. Deon vertelde dat het overdag niet altijd zwervers hoeven te zijn. In tegendeel zelfs, in Afrika is het schijnbaar heel normaal om ergens pauze te houden: afternoon nap en dan gewoon ergens te liggen. Zelfs zakenmensen schijnen het te doen. Het zijn voornamelijk donkere mensen, omdat blakke mensen andere waarden en normen hebben.
Het was een erg intressante dag. Maar voor diegene die me kennen weten als ik naar markjes ga dat ik natuurlijk niet met legen handen terugkom en natuurlijk wat gekocht heb ;)
Bij terugkomst op de MOP nog gespeeld met de kids: balonnentrappertje en flessenvoetbal! Ze waren erg fanatiek en konden niet bepaald tegen hun verlies dus gingen ze valsspelen. Cheecky monkey's :P

Op naar de derde week! Ik vlieg donderdag heel vroeg in de ochtend naar Kaapstad en blijf daar t/m zondag. Heb ik er veel zin in en jullie horen van mijn avonturen!

Nisale kahle, tot snel!
xx Anke

  • 12 Juni 2015 - 08:57

    Henriette:

    Hee Anke, wat alweer een prachtig verhaal! Wat weer leuke ervaringen. Genieten!! Liefs

  • 12 Juni 2015 - 09:13

    Theo En Wies:

    Hoi Anke. Mooi om jou verhalen te lezen. Geniet met volle teugen, maar dat zul je zeker wel doen!! XXXXX

  • 12 Juni 2015 - 16:26

    Je Vader En Moeder.:

    Lieve Anke, erg knap hoe je daar met alles omgaat . Het verhaal is ook erg mooi, petje af.
    Veel liefs Papa en Mama xxx.

  • 12 Juni 2015 - 20:09

    Marianne:

    Hey Anke,
    Mooi geschreven weer, spannend, leerzaam, cultuurverschillen, reizen, kortom je maakt veel mee, leert veel. Groot gelijk, eruit halen wat er in zit, je bent jong en je bent daar! Genieten en ervaring opdoen, een mooie combi! Hoop wel dat je de tijd vindt om ook alles te verwerken....zet um op en hou je goed, wacht op je nieuwe verslag, groetjes ut Rooi,

    Marianne

  • 14 Juni 2015 - 12:30

    Cindy:

    hi Anke,

    Hopelijk plaats hij hem nu wel goed.
    WoW wat een mooie verhaal weer. Leuk om te lezeñ hoe je daar aan het werk bent. Zie het al helemaal voor me, prachtige locatie :).

    Goed om te lezen dat je je zo vermaakt en dat je alles er uit wilt halen. Voor je het weet ben je terug in nl!!

    Genieten genieten meid.

    Groetjes Cindy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Ik ben een leergierige, spontane, vrolijke meid die alles uit haar leven wilt halen wat erin zit. Ik vind het daarnaast erg belangrijk dat je dingen doet waar je gelukkig/ blij van word! Sinds ik in Australië ben geweest, ben ik niet meer weg te slaan voor het reizen. Ik wil een ander graag helpen en daarbij echt iets kunnen betekenen, een verschil kunnen maken. Vandaar nu weer mijn volgende uitdaging: vrijwilligerswerk doen in Zuid Afrika, bij het project Mother of Peaces! Waar ik graag een glimlach op de gezichten van de kinderen wil toveren en hun zorgen even langs hun neer laat leggen. Ik hoop dat jullie met veel plezier mijn weblog volgen :)

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 6078

Voorgaande reizen:

24 Mei 2015 - 20 Juni 2015

South Africa

10 September 2013 - 15 Juni 2014

Mijn eerste reis: Australië

Landen bezocht: